Kenteken
Model
Serie
Bouwjaar
Aankoop
Chassisnummer
Kleur
Onze P1200, een echte Amazon van 1958.
Een echte Amazon: toen Volvo dit model in 1956 op de markt bracht onder de naam "Amazon" protesteerde het Duitse concern
Kreidler hiertegen omdat zij aanhangwagens onder deze naam op de markt bracht. Het protest werd toegewezen, Volvo noemde
dit model vanaf 1959 P120 en P130.Het gewenste resultaat bleef echter uit: tot de dag van vandaag spreekt eenieder over een
Amazon (met of zonder 'e') als het gaat over dit model...
Aanschaf en eerste restauratie in 1976
Begin 1976 werd Gé gebeld door iemand die hem tipte, dat er bij een Belgische sloperij net over de grens onder Tilburg een
originele Amazon uit 1958 in goede staat te koop stond. Gé geloofde het verhaal niet echt. Een week of zes later is hij op
aandringen van dezelfde beller toch maar op een zondag naar België gereden. Het verhaal bleek te kloppen. Voor de
ongelooflijke prijs van BFR. 5000,= (850 gulden) kocht hij deze auto en heeft hem meegenomen op sleeptouw (met Sjef
Spijkers) naar Moergestel en de week erna vandaar naar Doesburg gebracht.
Na invoer op grenspost Bergh heeft Harry Veldhuis de voorzijden van de achterschermranden en de dorpels vernieuwd en de
auto overgespoten. Saillant detail: na overspuiten werden Gé en Jos slepend door de politie aangehouden en verdween de auto
voor een aantal dagen achter de hekken op het politiebureau, omdat eerst moest worden uitgezocht of alle papieren wel
klopten.....
FOTO-ALBUMS
Kenteken
Auto's uit de periode rond 1957 kregen een kenteken dat begon met een 'Z',
zoals deze: Toen onze PV444h in september 1978 door de RDW werd gekeurd en
kenteken 42-XT-79 kreeg was onze hoop op een 00-ZD-00 gevestigd.Helaas
werd de Z-serie voor andere doeleinden gebruikt, zoals verlies van het kenteken.
Tweede restauratie vanaf 2002
Tot 2001 heeft de auto gereden, natuurlijk ook voor trouwerijen.
Maar het B16B-blok was op. Reviseren dus maar en dat gaf ons de gelegenheid de auto onder de motorkap op te knappen,
want dat zag er niet uit: de motorruimte, zowel als de binnenkant van de motorkap was bespoten met undercoating met
daarover zwarte lak. Voortrein er onder uit en opnieuw in de lak en nieuwe onderdelen en rubbers erop. De rechter
voorschermbalk bleek rot: nieuwe erin dan maar. De onderstukken van beide verticale deurbalken: verrot- dus de
voordeuren eruit. Zo langzamerhand werd de hele auto gestript en lag de conclusie totale restauratie voor de hand.
Hoofd- en wielremcylinders laten reviseren door Bakker & Bannink in Apeldoorn. Er bleek toch veel meer mis aan de auto-
dan in eerste instantie was te zien. We hebben toch nog veel laswerk verricht aan onder andere de linker
achterschermrand. De auto is helemaal in de spuitplamuur gezet. Motorcompartiment zelf in de zwarte kleur gespoten,
evenals kleine delen als scharnieren, kachel en deurplaten en -plaatjes aan de binnenzijde van de portieren. Het casco, de
deuren, kleppen en velgen zijn los gespoten.
Na spuiten kwam het weer opbouwen. Deurrubbers vernieuwd, bekleding en vloermatten schoongemaakt, ruiten erin en
afgekit, enzovoort. Bij de eerste rit bleek een koel-probleem. Hartgers in de Hoven te Zutphen heeft de radiator voorzien
van een nieuw blok en de bovenbak heel netjes uitgedeukt. € 195,00 armer, maar een prachtige radiator rijker. Een van de
gereviseerde remcylinders bleek weer te lekken. Hij was te vaak en dus te ver uitgehoond. Pasman in Baak heeft voor
€300,= de cylinder uitgeboord en voorzien van een stalen bus en weer op de originele 7/8" gebracht. Goedkoop is anders-
maar er bleef geen andere keus als je origineel wilt blijven.Toch kwam de auto aanvankelijk niet door de APK-keuring: er
zit te veel verschil in de remdruk links- en rechts achter. Een kwestie van afstellen.
Op zondag 4 september 2005 werd de auto voor het eerst weer ingezet voor een trouwerij. Kijk maar even bij Reportages.